Bikemagazin - the riders website

Devinci Wooky 2017 – dravý hardtail na cross country a maratóny

Keď sme sa s chalanmi z BigBike-u v Prešove dohodli na spolupráci, ešte som netušil, aká exkluzívna spolupráca to bude. O to väčším prekvapením pre mňa bolo, keď mi jedného pekného jarného dňa pristála v telefóne fotka krabice Devinci s textom, že sa mám zastaviť.

Na predajni už čakal v stojane kompletne postavený bike v jedovatej, čierno-modro-červenej farebnej kombinácii. A čo je vlastne Wooky zač? Poďme sa na jediné XCéčko z ponuky Devinci pozrieť bližšie.

Wooky je v podstate už po vybalení z krabice pripravený na preteky. Ide o vyvážený setup s nadštandardnou vidlicou – Fox 32 Step Cast (Kashima), ktorá patrí momentálne k špičke na trhu. Zvyšok výbavy obstaráva Shimano svojou overenou a výkonnou sadou XT a ďalšie komponenty dodal Race Face, plášte Maxxis a sedlo Fyzik. Sedlovka a predstavec sú OEM V2.

Bike je síce koncepčne čistokrvné XC, ale výraznú stopu, ktorú Devinci zanechalo v disciplínach ako zjazd a enduro nezaprie ani Wooky. Vidlica aj rám majú patky v štandarde Boost, a voľba kolies padla na nie najľahšie kolesá Aeffect SL24 od Race Face, určené skôr na trailové a all-mountain jazdenie. Po takmer celej sezóne však musím uznať, že kolesá sú za bežných okolností v podstate nezničiteľné, a nebolo ich potrebné ani raz centrovať. A nebolo to žiadne šetrné jazdenie. Skôr naopak :).

Po prvýkrát

Keď som si sadol na bike, hneď som si všimol na môj vkus užšie rajdy a krátky predstavec. Vymenil som teda za kombo 740mm x 110mm a bike mi skutočne sadol. Veľkosť L v kombinácii s predstavcom 110mm mi dosť vyhovuje, aj keď by sa mohlo zdať, že na mojích 186cm by mohlo byť toto napohľad krátke Lko malé. Naopak. Je to ideálna kombinácia hravosti a stability, čo je hneď cítiť na obľúbených, náročných trailoch v okolí. Na bike som si zvykol veľmi rýchlo aj vďaka tomu, že je geometriou dosť podobný môjmu RB CRR.

Rám – alfa a omega

Už ste určite počuli názory, že nie je karbón ako karbón. A je to naozaj tak. Karbónové rámy dokážete kúpiť za cenu od niekoľkých (nízkych) stovák eur až po tisícky. Ak si myslíte, že všetky rámy pochádzajú z tej istej fabriky na východe a rozdiel je len v nálepkach, nenechajte sa zmýliť. Zatiaľ čo je pravdou, že najkvalitnejšie vlákna pochádzajú z východu, technológie ručného spracovania karbónu si firmy vyvíjajú často sami a snažia sa vytvoriť rozdiel, alebo ak chcete, náskok, práve spracovaním a prácou s karbónom.

A Devinci nepatrí medzi výrobcou, ktorí si objednajú katalógové rámy, zaškrtnú veľkosti, farby, počet kusov, a čakajú na svoj kontajner. Naopak, podľa informácií, ktoré som dostal, tlačí devinci na kvalitu aj za cenu vyšších nákladov na výrobu. A všimmnúť si to môžete ak meníte stred, hlavové zloženie, alebo riešite vnútorné vedenie bowdenov… Pekná čistá práca aj z vnútra.

Do funkcie rámu sa premieta kvalita spracovania hlavne tým, že rám v zvislom smere ponúka maximálny komfort pri jazde po nerovnostiach. Pružnosť umocňuje premyslený návrh rámu a konfigurácia sedlovej trubky o vnútornom priemere 27,2mm, ktorá sa aj napohľad skutočne hýbe. Na druhej strane je však rám pri šliapaní tuhý v oblasti stredu, hlavového zloženia a celej zadnej stavby.

Nič však nie je dokonalé a v tomto prípade má rám malé mínus v podobe neprakticky vyriešeného otvoru (niečo ako zbernica pre vnútorné vedenie bowdenov) pod stredom, kde sa zachytáva blato a špina. Riešením pri tom mohol byť jednoduchý a ľahko odstrániteľný kryt.

Aj napriek tomuto malému nedostatku, ktorý nemá vplyv na výkon, subjektívne hodnotím rám hneď po bezkonkurenčnej vidlici ako najväčšiu devízu Wookyho. Ale čo tá vidla?

 

Fox 32 SC a Boost

Celým menom Fox Float 32 Factory StepCast (Boost) 100mm, je vlastne malý (alebo veľký?) zázrak, ktorý sa zrodil vo fabrike Fox. Vidlica vysokej pevnosti s neopísateľným chodom a hmotnosťou pod 1500 gramov. Napohľad korunka ani monoblok nevzbudzujú veľkú dôveru, pretože ten materiál tam proste nie je. Ale Fox vie. Vážim 80kg a odjazdil som na ňom za posledných 5 mesiacov naozaj veľa rôznych tratí a trailov. Môžete mi veriť, vidlica je pevná a podrží vás.

Výborná je aj tesnosť vzduchovej komory, v ktorej sa za celú dobu nestratil ani zlomok tlaku, ktorý som tam na jar nahustil. Zo spodu aj zvrchu všetko suché, bez akýchkoľvek náznakov presakovania oleja. Vnútorné nohy bez škrabancov, čoho som sa u Kashima coat trochu bál – aspoň z rozprávania.

Samozrejme, to by som nebol ja, aby som nenašiel nejaký problem aj u fakt podareného komponentu. V prípade StepCastu ide však o jediný problém, s ktorým som sa stretol. Ide o lockout z riadítok. Už od začiatku bol zámok pri odomykaní trochu lenivý. Najprv som si myslel, že je to v nastavení lanka, ale moje domienky sa ukázali ako nesprávne, a problém sa prejavoval aj po výmene vedenia.

Silikónový sprej síce lenivému mechanizmu pomohol, no po umytí sa problém vždy vrátil.

Jednoprevodníkové iXTéčko

Sada Shimano XT je známa výborným výkonom a prijateľnou cenou zároveň. A ani v jednoprevodníkovej verzii nezostáva táto sada svojmu dobrému menu nič dlžná. Radenie je rýchle a presné, prehadzovač s ramienkom SGS radí bez zaváhania v celom rozsahu 11sp. kazety a to aj po výmenej pôvodnej 11-40z. za 11-46z, či už s 32z., alebo 36z NW prevodníkom.

Nemôžem si však odpustiť aj kúsok subjektívnej kritiky. Ako ju však pomenovať? Vo väčšine recenzií si prečítate o tom, ako XT radí skoro samo. No práve ľahkosť a jemnosť s ktorou XT radí, mi trochu prekáža. Alebo, it’s not a bug it’s a feature? Kto skúsil Sram, ten asi potvrdí, že zážitok z používania ich sád je úplne iný. Viac agresívny – viac pretekársky. Pocitovo silnejšie napätie pružiny, omnoho hlučnejší prejav radenia, lepšie vlastnosti v náročných podmienkach. Po pár rokoch so Sramom mi toto u XTéčka chýba. Radenie so zapnutou spojkou smerom hore (na ľahšie prevody) je pre palec síce náročnejšie (občas až príliš), ale na vyššie spomenutých mínusoch to nič nemení, keďže ide len o odpor ramienka voči pohybu smerom dopredu.

Po celej odjazdenej sezóne však môžem povedať, že to nie je vôbec také horúce a ide skôr o silu zvyku.

Brzdy

Brzdy, ktoré sú rovnako z produktovej rady Shimano XT sú zlatým štandardom, na ktorý sa môžete spoľahnúť. Pre Shimano typický hladký chod a výborné dávkovanie dopĺňa vysoká účinnost a brzdové dosky na hliníkových platformách pomáhajú k lepšiemu chladeniu pri dlhšom brzdení. Takže brzdy vydržia aj pri 160mm rotoroch pomerne veľa.

No čo je pre jedného veľa, môže byť pre iného trochu menej a bike by si dopredu 180mm rotor určite zaslúžil. Neviem síce čo by na to povedala Foxka, ale verím že by v tom zásadný rozdiel nebol.

K brzdám ešte dodám, že odporúčam originálne brzdové dosky. Skúšal som totiž aftermarket dosky od českého výrobcu Force, a doporučiť ich nemôžem. Po výmene zadných dosiek za zmieňované Force sa brzda viac hreje (platforma totiž nie je hliníková ako u originálov) a kvôli vyššiemu obsahu lepidiel brzdová zmes zanecháva pri náročnejšom brzdení neelegantný, „zhorený“ odtieň na rotore.

Odolné kolesá = vyššia hmotnosť

V prípade kolies môžete mať buď ľahké, alebo odolné kolesá. Je však naozaj ťažké tieto dve vlastnosti skĺbiť.

Race Face sa možno práve o toto modelom kolies Aeffect SL24 pokúsil. A v podstate sa to podarilo. Už len objektívne posúdiť prijateľnú hmotnosť a vysokú odolnosť. Pre mňa osobne je 1900 gramov celkom dosť. Je to viac rotujúcej hmotnosti, než by som so sebou chcel voziť. Ocitol som sa však v situáciach, kedy som bol za ich odolnosť vďačný. Či už som lízol v 50ke väčší kameň, alebo dopadol z poletu na odhalenú koreňovú sústavu, ráfky to elegantne ustáli. Bez ohnutia, bez osmičky. Rovnako ložiská, po celej sezóne v poriadku. Je cena 400 gramov rotujúcej hmotnosti za tieto benefity privysoká? To už nech si každý zodpovie sám podľa seba (a svojej hmotnosti).

Maxxis Ikon – môj nový favorit. Na všetko!

Ikony sú síce trochu ťažšie, ale vo verzii 120 TPI to nie je až také zlé (640g). Tu mi však nie je ľúto jediného gramu. Odjazdiť celú sezónu bez defektu, o tom sa mi ani nesnívalo. Keď k tomu pripočítam, že ide o veľmi rýchle a efektívne plášte, ktoré sa nestratia ani za vlhka (teraz nemyslím prívalové dažde), ide o najlepší univerzálny plášť, aký som jazdil.

Určite za to môže aj celkom exkluzívne prevedenie – plášť nesie hneď niekoľko označení pokročilých technológii Maxxisu.

  • TR – klasika, plášte pripravené na bezdušové použitie s tmelom
  • 3C Maxx Speed – trojzmes; odolná zmes ako základ a ďalšie dve mäkkšie na nej. Maxx Speed je používaná hlavne u plášťov určených na cross country a enduro, z ktorých sa Maxxis snaží dostať maximálnu efektivitu (čo najnižší valivý odpor) pri zachovaní čo najlepších vlastností v teréne.
  • Exo Protection – bočná ochrana plášťa, ktorá neuberá na jazdných vlastnostiach. Toto chcete, verte mi.

Výdrž je rovnako výborná. Pozor však na prílišné klopenie v zákrutách. Dezén nie je na bokoch dostatočne jedovatý na to, aby ustál extrémnejšie situácie na hrane.

Ostatné komponenty a doplnky

Komponenty pochádzajú prevažne z dielne RaceFace. Sedlovka je síce hliníková, ale vďaka úzkemu priemeru pracuje v prospech jazdca a jeho komfortu. Rovnako ako predstavec (dlhý 90mm) pochádzajú od OEM značky V2. Riaditká v šírke 720mm RaceFace Turbine sú rovná klasika, s malou zaujímavosťou v podobe značiek pre prípad, že by ste sa náhodou rozhodli riaditká skrátiť. Na tom by nebolo nič zaujímavé, ale každý stupeň je okrem dĺžky, o ktorú sa rajdy skrátia (mimochodom, v krokoch po 12mm) označený aj hmotnosťou, o ktorú budú rajdy po skrátení ľahšie. Pre lepšiu predstavu prikladám foto.

Wooky ako celok

Ak vezmem do úvahy cenu, hmotnosť, kvalitu spracovania a výber komponentov, Devinci Wooky hodnotím ako lepší priemer, resp. nadpriemer. Dôvody, pre ktoré ho neposúvam na exkluzívnu úroveň sú: nevhodná voľba kolies, 160mm rotor vpredu, problémy s lockoutom vidlice. Za podobnú cenu si kúpite podobné osadené modely iných výrobcov, na 99% však s horšou vidlicou a tak aj napriek kolesám hodnotím Wookyho ako nadpriemer. Nakoniec, kolesá nie sú v tomto prípade až taký problém, pretože majú pomerne zujímavú hodnotu, a po zakúpení ich bez väčších problémov vymeníte za niektoré z modelov, orientovaných viac na výkon.

Pocitovo ide o veľmi konzistentný bike, ktorý je rýchly na rovinách, efektívny a dostatočne ľahký vo výšľapoch, dobre ovládateľný, stabilný a predvídateľný v zjazdoch. Úspešne maskuje dookola omieľanú „neohrabanosť“ 29 palcových kolies a je presvedčivý aj v náročnejšom teréne. Fox 32 StepCast je veľmi vydarená vidla a výrazne biku dopomáha ku katalógovej hmotnosti 10,28kg vo veľkosti M, ktorú ľahko dostanete aj výraznejšie pod 10kg výmenou kolies a vyhodením duší. Nepochybujem o tom, že pri tejto kombinácii rámu a vidly sa ďalšími odľahčeniami (sedlovka, rajdy, predstavec, plášte, pedály) dá dostať aj na hmotnosť začínajúcu číslom 8. A to sa už bavíme o naozaj výborne odladenom stroji.

Pridať komentár